QUESTION #1 - December 2020

What made u go with a Rickenbacker bass???
Robert – USA

Ask me the mon rickenbacker

I started playing bass almost by accident.
Poia and I were born as a duo, guitar and voice, as a sort of “The Kills”, with the difference that we were much uglier (especially me …) and totally losers.
When the first band we played in, fortunately, fell apart, Poia and I decided that it was time to do things seriously, trying to give life to our own project, with our own songs and  a few covers of bands we loved at the time.
But we were suddenly back to being a duo … like Simon and Garfunkel but better combed.
So I decided to buy an electric bass and I came across a red 5-string Washburn…
Horrible.
But it helped me in learning to play.
After 3 months with a very silent drummer who left us to do something else, we started our first real musical adventure which would last a few years (we were called Judy Corda) and would lead to the birth of Ufomammut.
I was 23 when my grandmother died leaving me a small nest egg to buy me something that would stay with me for life.
I still remember when I walked into my small town’s musical instrument shop and saw it.
Fiery red, wonderful, in the midst of other anonymous musical instruments.
At the time, there were not many around.
Al Cisneros had a Rickenbacker (glitter!) and Scott Reeder was in Kyuss at that time and I remember he had a left handed, red one.
And he played barefoot.
And I found myself face to face with him at Bloom in Mezzago, on September 16, 1994, when he did stage diving at the end of the concert and he took my head in his hands and kissed my forehead.
My grandmother died the next day.
I don’t want to say that Scott screwed me up, no no!
I mean that many things we don’t realize become the story of our life, our destiny, something that seems random but probably isn’t.
Ok.
Let’s rewind the tape and go back to the musical instrument shop …
My red 4001s was there, with its magnetic pickup, sending me little vibrations that made my heart tremble.
It was quite a coincidence, because he was the only Rickenbacker who had passed by my hometown in years and would not return to that store for decades, until everyone started buying Rickenbackers.
And with my grandmother’s gift, I decided to buy something that would help me create and build a part of my future.
I’ve done so much with my Rickenbacker and have never stopped loving the sound (so different from any other bass I’ve tried), its shape, its heavy weight, its details, everything.
And I have always treated him so badly, because I have always simply considered it a part of me.

_______________________________________________________________________________________________

Ho iniziato a suonare il basso quasi per caso.
Poia ed io siamo nati come un duo, chitarra e voce, come una sorta di “The Kills”, con la differenza che eravamo ben più brutti (soprattutto io…) e sfigati.
Quando la prima band in cui suonavamo, fortunatamente, si sfaldò, Poia ed io decidemmo che era venuto il momento di fare le cose sul serio, cercando di dar vita ad un nostro progetto, con pezzi nostri e qualche cover di band che amavamo ai tempi.
Ma eravamo improvvisamente tornati ad essere un duo… tipo Simon e Garfunkel ma pettinati meglio…
Così decisi di comprare un basso elettrico e mi capitò tra le mani un Washburn a 5 corde rosso…
Orribile.
Ma mi fu utile per imparare a suonare.
Dopo 3 mesi con un batterista molto silenzioso che ci lasciò per fare altro, iniziammo la nostra prima vera avventura musicale che sarebbe durata qualche anno (ci chiamavamo Judy Corda) e avrebbe portato alla nascita degli Ufomammut.
Avevo 23 anni quando mia nonna morì lasciandomi un piccolo gruzzoletto per comprarmi qualcosa che mi sarebbe rimasto per tutta la vita.
Ricordo ancora quando entrai nel negozio di strumenti musicali della mia piccola città e lo vidi.
Rosso fuoco, meraviglioso, in mezzo ad altri anonimi strumenti musicali.
Ai tempi non se ne vedevano molti in giro.
Al Cisneros aveva un Rickenbacker (glitterato!) e Scott Reeder suonava nei Kyuss e ricordo che ne aveva uno mancino, rosso.
E suonava a piedi nudi.
E mi ritrovai faccia a faccia con lui al Bloom di Mezzago, il 16 settembre 1994, quando fece stage diving alla fine del concerto e mi prese la testa tra le mani e mi baciò la fronte.
Mia nonna morì il giorno dopo.
Non voglio dire che Scott mi abbia sfigato, no no!
Intendo che tante cose di cui non ci accorgiamo diventano la storia della nostra vita, il nostro destino, qualcosa che sembra casuale ma probabilmente non lo è.
Riavvolgiamo il nastro e torniamo al negozio di strumenti musicali…
Il mio 4001s rosso era lì, con il suo pickup magnetico e mi mandava piccole vibrazioni che mi facevano tremare il cuore.
Era un vero caso fortuito, perché era l’unico Rickenbacker che era passato dalla mia città da anni e non sarebbe tornato in quel negozio per decenni, fino a quando tutti non avrebbero cominciato a comprare Rickenbackers.
E con il regalo di mia nonna decisi di comprarmi qualcosa che mi avrebbe aiutato a creare e costruire una parte del mio futuro.
Ho fatto tanto con il mio Rickenbacker e non ho mai smesso di amarne il suono (così diverso da ogni altro basso che ho provato), la forma, il peso, i dettagli, ogni cosa.
E l’ho sempre trattato male, perché l’ho sempre considerato, semplicemente, una parte di me.

ASK ME  –  NEXT